Köpvillkor

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Tänk på att färger återvinns olika på olika datorer och att det kan förekomma en viss nyansskillnad från skärm till verklig produkt.

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.

Betalning

När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller.

Utöver priset kan också en fraktkostnad tillkomma vilket framgår i kassan.

Som privatperson hanteras din betalning i samarbete med Klarna AB. Efter att du har bekräftat ditt köp väljer du det betalsätt som passar dig bäst; mot faktura, med kort, med direktbetalning via din internetbank eller mot avbetalning. Klarnas betalningsmetoder är gjorda för att det ska vara så enkelt och friktionsfritt som möjligt att handla.

Väljer du att betala mot faktura, skickas den till dig via e-post direkt från Klarna när varorna lämnar vårt lager. Har du inte handlat med Klarna tidigare görs det vid köpet en mikroupplysning för att kontrollera din kreditvärdighet.

Har du frågor gällande din betalning, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst på telefonnummer 08-120 120 10.

Vi erbjuder också avbetalningsmöjligheter med Santander consumer bank, ta kontakt med oss (040-409850) för detta alternativ.

Leverans

Mindre försändelser skickas som paket med posten. Om du har angivet ett mobilnummer så skickas aviseringen som ett SMS när paketet har anlänt till ditt närmaste utlämningsställe. I annat fall får du en avi per post hemskickat till dig. Större försändelser leverera med DHL direkt hem till dig, oftast förankrade på en lastpall, till närmaste port, grind eller garageuppfart förutsatt att en lastbil kan ta sig dit. Montering, borttagning av emballage och bortforsling av emballage ingår ej i leveransen. Vid större försändelser aviseras leveransen via telefon till något av de telefonnummer du har angivit. Tid för leverans bokas under samtalet och leveransen sker endast under vardagar. Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig. Om så är fallet meddelar vi dig om detta så fort som möjligt. Leverans av större försändelser inom Skåne sker alltid med våra egna bilar och chaufförer, i detta fall blir ni kontaktade via det telefonnummer ni angivet för att boka vilken dag och tid. Även detta sker alltid under vardagar mellan 08.00-17.00.

TRANSPORTSKADOR/SAKNADE KOLLI

Du som mottagare av leveransen är ansvarig för att syna emballaget och notera eventuell synlig skada på fraktsedeln/handskannern. Räkna antalet kolli och notera eventuellt saknade kolli på fraktsedeln/handskannern.
OBS FÖR ATT KUNNA FÅ ERSÄTTNING AV DHL ÄR DET JÄTTE VIKTIGT ATT DETTA GÖRS DIREKT VID LEVERANS! Vid skada, spara originalemballage för att reklamation skall kunna hanteras korrekt. Kontakta oss inom 3 dagar vid transportskada eller saknade kolli via e-post till reklamation@nilssonsisvedala.se, ange ditt ordernummer, beskriv ditt ärende och skicka med bilder på emballage och produkt.

Hämtar du ut ditt paket på ditt lokala paketombud och upptäcker skada på paketet/din produkt är det ditt ansvar att få det noterat på utlämningskvittot tillsammans med butikens stämpel, datum och signatur. Därefter kontaktar du oss inom 3 dagar via e-post till reklamation@nilssonsisvedala.se, ange ditt order nummer, beskriv ditt ärende och skicka med bilder på emballage och produkt.

OBS! Vi levererar endast inom Sverige. För utländska kunder går det bra att lägga en order men varorna måste då hämtas på plats i butik!

Kostnad för frakt/leverans

Frakfritt vid e-handelsköp över 1500:-

Frakt 195:- vid ordersumma understigande 1500:-

Mindre artiklar skickas till DHL Service Point, frakt 79:-

Leveranstid

Leveranstid vid lagervaror är ca 1-2 veckor från och med beställningsdatum.

I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej leveransbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs. faktura eller frakthandling har skapats. Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

Leveranstiden anges på respektive produkt när du klickat dig in på dess produktsida. Alla leveranstider är preliminära och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager.

Om leveransförseningar uppstår informeras du om detta till den e-postadress du angett i beställningen. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker endast inom Sverige, om inte annat anges.

Hämtning
Du kan välja att hämta dina varor själv på vårt lager under möbelvaruhusets öppettider. Vårt lager ligger i direkt anslutning till vårt möbelvaruhus. Vi meddelar dig via e-post eller telefon när dina varor finns klara för avhämtning. Vid utlämningen krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation. Vi har flera lånesläp som du kan låna genom www.freetrailer.se

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken "Ångerrätt".

Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken "Ångerrätt". Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.

Ångerrätt

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om det pris, som du sammanlagt ska betala understiger 400 kr. Du har heller inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken "Kundtjänst". Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.

Tjänster: Om du beställt en tjänst, börjar ångerfristen löpa den dag, vi bekräftade din beställning. Om du samtyckt till att en tjänst börjar utföras och denna har slutförts, kan du inte ångra dig, om du dessförinnan gått med på att avstå från ångerrätten. Du har heller inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, och tjänsten på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat licensen.

Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt.

Reklamationer och återköp i vissa fall

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken "Kundtjänst".

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader. Samma gäller färger. En färg kan skilja sig från olika dataskärmar och verkligheten.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Policy

De personuppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras, säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner utan ditt samtycke.

Vårt enda syfte med att samla in och spara informationen är att kunna ge dig optimal service.

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25:e juli 2003 så ska besökare på en webbplats informeras om användande av så kallade cookies, samt få möjligheten att förhindra att de används.

En cookie är en liten textfil (oftast mindre än 1 kB) som sparas i din dator och lagrar information. Cookies används bland annat för att förbättra webbplatsen för användaren.

Vår webbplats använder den vänliga varianten av cookies, så kallade session cookies. När du är inne och surfar på en webbsida, skickas session cookies mellan din dator och vår server för att kunna utbyta information. Det kan till exempel gälla vad du har lagt i din varukorg, eller om du är inloggad på Mina sidor.

Vi sparar ingen personlig information via session cookies. Session cookies lagras inte permanent i din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Det finns säkerhetsinställningar i de flesta webbläsare som kan avaktivera session cookies. Oftast går det också bra att ta bort eventuella session cookies som redan har sparats.

Om du väljer att inte acceptera session cookies på vår webbplats, kommer webbplatsen inte att fungera tillfredsställande.

Vid besök på denna webbplats sker automatisk registrering av din IP-adress för mätning av besöksfrekvens.